Monthly Archives: Ogos 2010

21 Ramadhan 1431H – Kabus Di Pagi Merdeka

Selamat hari kemerdekaan buatmu Malaysia. Malaysia sudah 53 tahun bebas daripada penjajahan British. Secara peribadi saya menganggap diri belum layak menyambut hari merdeka, barangkali hari kemerdekaan ini lebih bermakna buat generasi lalu yang benar-benar berjuang untuk mencapai kebebasan ini. Bagi … Teruskan membaca

Posted in mee, ramadhan, ramblings | 2 Komen

20 Ramadhan 1431H – Semai Hari Ini Petik Di Akhirat

sudah 20 hari kita berpuasa. staying awake longer hours than usual has finally taken its toll on fahmi and yaya. mereka berdua sudah semakin liat bangun sahur. awal pagi semalam rasa kesian dan lucu bercampur baur melihat anak-anak saya bersahur … Teruskan membaca

Posted in Islam, lauk pauk, nasi, ramadhan, roti | Tinggalkan komen

19 Ramadhan 1431H – Segalanya Pisang

iftar di rumah saya hari ini agak ramai. kami terima kunjungan abang ipar dengan anak-anaknya. pertama kali dalam bulan ramadhan ini kami makan di dining room dengan meja panjang 8 kerusi. kebiasaannya kami hanya makan di dapur sahaja, maklumlah bukannya … Teruskan membaca

Posted in kek, kuih muih, lauk pauk, ramadhan | 2 Komen

19 Ramadhan 1431H – Mee Bandung

mee bandung ni cuma buat tayangan di bulan puasa sahaja. itupun saya buat pada hari khamis lepas cuma tak sempat nak upload gambar.kalau diluar bulan puasa memang susah nak tengok ianya terhidang atas meja. entah kenapa terasa enak sungguh makan … Teruskan membaca

Posted in kuih muih, mee, ramadhan | Tinggalkan komen

18 Ramadhan 1431H – Nikmat Segelas Buih

cerita merepek apa pulak lah nikmat segelas buih. tapi betul saya tak mereka-reka cerita. buih ini memang sedap sekali, kena pula berwarna warni cukup menarik perhatian. ini ialah puding buih yang saya buat sebagai pencuci mulut iftar petang tadi. resipi … Teruskan membaca

Posted in kuih muih, puding, ramadhan, western food | 5 Komen

18 Ramadhan 1431H – Nasi Gemuk & Kari Kambing

apa pulak lah nasi gemuk ni ye? macam gempak je nama nasi ni. tapi nama sopan dia yang sebenarnya adalah nasi mentega. saya nampak panjang muncung ‘oooo’ kat bibir puan-puan ;-). ada sejarah disebalik pemberian nama nasi gemuk ni yang … Teruskan membaca

Posted in lauk pauk, ramadhan, roti | Tinggalkan komen

17 Ramadhan 1431H – Boleh Tidur Puas-puas

yaya baru tersedar yang hari ini hari cuti. dia tak perlu ke sekolah. jadi dia dengan gembiranya menjerit sambil bernyanyi-nyanyi “yea… yea… hari ini hari cuti, boleh tidur puas-puas” Salam Nuzul al-Quran buat semua. Hayatilah sejarah al-Quran diturunkan kepada kita, … Teruskan membaca

Posted in ramadhan | Tinggalkan komen