Rendang Tok ku

Semenjak raya saya kurang makan lemang mahupun rendang. Tekak agak kurang teruja berbanding dulu-dulu, lemang dan rendang memang tak boleh dipisahkan dengan saya. Sekarang barulah saya rasa teringin. Semalam masa on the way ke rumah kakak sebab nak serahkan certain document dan sambil tu berbuka puasa kat rumah dia, saya singgah di subang perdana. Anda tahu kan from my past year entry, ada penjual lemang paling sedap di kawasan rumah lama saya tu.

Lemang SP yang diusahakan anak muda berusia lewat 30an ini pada saya adalah yang paling sedap pernah saya makan. Sungguhpun kalau anda ke sini rata-rata orang akan sebut nama lemang bonda, which is lemang yang jauh lebih terkenal tapi lemang SP jauh lebi sedap lagi. Pulut dia elok lembut dan melekat, cukup lemak malah terasa lemak santannya dan paling saya suka lemangnya ‘berkepala’. Semua ciri-ciri ini tiada pada lemang bonda. No offence ye, i’m just stating my preference kalau berminat sila telefon nombor yang tertera di atas. taukenya nama mior yang hendy tu pekerja dia which is obviously and indonesian.

lemang tu dimakan bersama rendang tok yang saya buat earlier. rendang tok saya berwarna cerah sebab bubuh serbuk kunyit. maid saya kata sedap, berbeza dengan rendang yang selalu saya buat. bukan maksud dia rendang saya before this tak sedap tapi rasanya tak sama. hehe tak mau kalah.

This entry was posted in food, lauk pauk, meat. Bookmark the permalink.

5 Responses to Rendang Tok ku

  1. rahidi ayob berkata:

    Salam….

    Boleh saya tahu Lemang SP ni kat mana ? Subang Perdana saya tahu…
    Katakan saya dari arah KTM sg buloh , simpang mana saya perlu ambil ?
    Apa landmarks yg saya boleh perhati… isteri saya ada call owner tapi dia pun tak pasti.

    Hari tu ada cari , tak jumpa. Lemang BONDA ada la jumpa kat kg melayu subang tu.

    Isteri saya langsung taknak lemang lain kecuali Lemang SP ni…

    Salam..

    Terima kasih

    • wheelsondbus berkata:

      salam rahidi,

      sy pun x pandai nak bg direction dr ktm sg buloh tp klu u dah pernah smpi kg melayu sbg means mesti jumpa simpang ke taman subang perdana terlebih dahulu. dr arah sg buloh u mesti nursery jual bunga tepi jln dekat2 dgn RRIM tu kan. jalan terus lepas tu akan jumpa traffic light simpang 3 dekat esso ke shell sy lupa yg ada surau kecil warna biru. dari trafik light tu rahidi jalan terus smpi jumpa simpang kedua sebelah kiri masuk ke taman subang perdana (ni kira back entrance). ada surau wildan sebaik masuk simpang itu. landmark dia lg satu ialah kedai perabut besar tp kedai perabut ni lepas simpang kiri kedua tu tadi baru nampak. lepas masuk simpang kiri jalan terus dalam 200meter akan jumpa sebaris gerai makan sebelah kanan. kat sinilah tapak jual & bakar lemang SP. Cuma setahu sy lemang dia ni cuma dijual sepanjang musim raya, habis musim raya dia stop. Nnti bila nak dekat raya haji dia akan sambung balik. Tapi u cubalah call tya mior sdri dia masih buat lg tak. Good luck.

      • rahidi ayob berkata:

        terima kasih….

        rasanya dah masuk area tu semalam.. tapi tak nampak pulak ada org bakar lemang…

        Takpe nanti kitaorg ronda lagi… kali ni mesti cari kedai perabot tu nanti…

        kesian kat Isteri saya , dia nak yg “berkepala” tu… apa2 hal saya mesti cari sampai dapat…

        Terima kasih sekali lagi…

      • wheelsondbus berkata:

        klu semlm cari tak ada means dia dah stop ‘production’ sbb raya dah habis. coz pekerja dia pun cakap diaorg buat lemang smpi habis raya je, lepas tu merdeka. so sorry lah rahidi tak dpt nak tolong, kena tunggu raya haji klu nak merasa lg. wife mesti tgh mengidam ni :-). kena buat tempahan khas mcm ni.

  2. rahidi ayob berkata:

    Semalam tengahari saya ronda sekali lagi…. jumpa.
    dapur Lemang tak berasap , tapi lemang ada tersusun… kain rentang dah takde
    Memang dah lalu tempat tu hari Ahad lepas.

    Tapi ada yg menghalang saya membelinya , cerita tentang lemang basi tapi masih dijual.
    Ada seorang hamba Allah yg berniaga kat situ , beli hari Ahad lepas…bila bukak kat rumah..dah berlendir. Lemang sebelumnya dipanaskan , dijual semula.

    Hamba Allah tu yakin lemang yg ada tu sama batch dgn yg dia beli…

    Mungkin lain kali kitaorg singggah… sebab production last day semalam.Tunggu Raya Haji la..

    Isteri saya baru je bersalin bulan 7 lepas… takkan mengidam lagi kot ???

    Saya dah explain dah kat isteri saya…

Tinggalkan Jawapan

